Konfliktus helyzet a könyvelővel
Rengeteg ügyfél-könyvelői konfliktust oldottunk meg mielőtt megalapítottuk könyvelőirodánkat. Amennyiben úgy érzi nem jut dűlőre a könyvelőjével akkor tudunk kizárólag a régi és új könyvelője között közvetíteni vagy segítünk könyvelésének átvételében. Nézzük a leggyakoribb konfliktusokat a könyvelővel, amelyek megtörténtek munkánk során.
Sajnos több alkalommal találkozunk ezzel a jelenséggel, ami egy teljes egészében érthetetlen jelenség a számunkra. De vajon mi vezethet ehhez a jelenséghez?
- Hibázott - Mi úgy gondoljuk, hogy aki dolgozik az hibázik. De minden hiba időben javítható és ha az ügyfél nem tud róla annál nagyobb gond nem lehet
- Elhagyta az anyagokat - hát ez elég nagy gond. De pont a megfelelő könyvelés ami erre megoldást nyújthat, mert szükség esetén pont az alapján kérhetjük be újból a számlákat. Illetve ennek jegyzőkönyvezésével tudja a társaságra kivetülő problémáit enyhíteni.
- Nincs meg az összhang az ügyféllel. Emberek vagyunk. Igaz ez bármire az iskolára, a sportra, a szórakozásra, a NAV-ban is emberek vannak. Lehet, hogy nem jövünk ki egymással, de ez nem szolgáltathat okot, hogy a másiknak hátrányt okozunk.
- Tartozunk neki. Talán ez ami a legmegérthetőbb, de nem elfogadható. Erre azt kell, hogy mondjuk értjük, de saját magának kell gondoskodnia a szerződés időben történő felmondásával és a tartozások behajtásával kapcsolatosan. Ezt mi is megtapasztaltuk több esetben, tanultunk belőle, de az iratokat soha nem tartottuk vissza.
Mi az ami a legfontosabb ha a könyvleő magánál tartja a dokumentumokat:
- először is nem teheti meg, sem jogilag, sem büntetőjogilag,
- kártérítési felelőssége megállapítható.
Mi számos cég iratanyagát szereztük már vissza, tapasztalatunk van ezen érthetetlen könyvelői magatartás miatt. Ha segítségre van szüksége forduljon hozzánk.
Ha itt csak egy írásunkat olvassa végig akkor legyen ez!
Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a könyvelő ne csak az utalandó összegeket küldje át az ügyfelének.
Ez az alábbiak miatt fontos:
- először is nem tudjuk, hogy mi a alapján készült a bevallás, bármi történik és a NAV esetleg bekér tőlünk anyagot nem leszünk a birtokába,
- így látjuk, ha kimaradt egy bevételi számla,
- így látjuk, ha kimarad egy kiadási számla,
- ellenőrizhetjük, hogy valóban jó adatokkal lettek felkönyvelve a tételek. A könyvelés nagy részre mechanikus tevékenység és könnyedén hibázhat a könyvelő. Rossz összeget szerepeltet, rossz helyen szerepelteti stb.. Ha olyan nézi át aki ismeri a be és kimenő tételeinket, ránézésre körülbelül megtudja mondani rendben van-e,
- láthatjuk, ha kinnlévőségünk van. Tapasztalatból modjuk, hogy számos cég nem is tudja, hogy nem fizet minden ügyfele,
- sokkal egyszerűbben fel lehet készüln majd a beszámolási kötelezettségre,
- biztosra mehetünk, hogy van-e esetlegesen adótartozásunk, bármi okán,
- ha szeretnénk néha ellenőrizni vagy egy szakemberrel ellenőriztetni egy próba hónapot, akkor csak egy gombnyomás tovább küldeni. Mert ilyen szolgáltatásunk is van. Szúrópróbaszerű ellenőrzés (pl.: egy havi áfa)
Az előzőekhez igaz a bevallást alátámasztó dokumentumokon kívül mást is át kell, hogy küldjön a könyvelő, de ha ez rutinná válik akkor nem több mint 5 perc a számára és súlyos büntetéstől mentheti meg a cégünket.
Nagyon fontos leszögeznünk, ha a könyvelő nem adótanácsadó akkor felelősen nem tud felelősen adótanácsot adni. Persze ebben ez nem igaz, mivel számos olyan könyvelővel találkoztunk aki tényleg felelősen és megfelelő tapasztalattal ad hibátlan tanácsokat ügyfelének, de fontosabb kérdésekben vagy szurópróba szerűen érdemes kontrollálni.
A könyvelési, könyvviteli szolgáltatás a könyvelő részére biztosított dokumentumok lekönyvelését, bevallások, beszámolók elkészítését, különböző nyomtatványok (pl.: változásbejegyzés, fizetési kedvezmény, stb...) elkészítését illetve beadását foglalja magában! Éppen ezért, ha könyvelőnk nem ad adótanácsot, nem várhatjuk el tőle. Irodánk is éppen azért épül fel úgy, hogy külön könyvelési, adótanácsadó és ügyvéd szakemberek nyújtják az átfogó adózási szolgáltatásokat. Ehhez pedig együtt dolgozunk külön könyvvizsgáló, munka és büntetőjogra szakosodott kollégákkal, pénzügyi és banki tanácsadókkal, mivel ezen területek is kapcsolódnak az adózáshoz. Csak így tudunk komplex és átfogó megoldásokat nyújtani és még ezen szakember csapat mellett is kell néhány esetben NAV állásfoglalásokat kérnünk a biztos és megnyugató válaszok érdekében.
Az esetleges szaktudáson kívül, pedig további problémát jelent a könyvelői adótanácsadásnál, hogy a könyvelőnek rengeteg munkája van, amelyből ezen szolgáltatás csak rabolja az időt és adótanácsadói munkadíjat nehezen tudnak elkérni az ügyféltől, ezért inkább nem is adnak tanácsot.
Azt is nagyon fontos megjegyezni, hogy egy könnyűnek tűnő adótanács nyújtása nagyon sokszor több napi munkát vesz igénybe, az adójogszabályok összetettsége vagy éppen hiányossága vagy adott ügylet esetében szabályozatlansága végett.
Emberek vagyunk és csak az nem hibázik aki nem dolgozik. Igen mi is hibázunk, igaz megpróbáljuk kiküszöbölni illetve minimálisra csökkenteni a lehetőségét belső ellenőrzésünknek köszönhetően, mivel külön ellenőrző kollégánk van ennek érdekében. Amennyiben hibát észlelünk a legfontosabbnak tartjuk, hogy annak kiderülése esetén az ügyféllel együttműködve és a megoldási lehetőségeket prezentálva a lehető leghamarabb javítsuk a hibánkat.
Nézzünk néhány hibát:
- elfelejtette módosítani/bejelenteni adózási mód választásunkat (pl.: KATA alanyiság, pénzforgalmi elszámolás, ÁFA-s bérbeadás...)
- ugyan bejelentette választásunkat, de nem ellenőrizte, hogy a NAV befogadta-e (ez egy elég nagy probléma, például gondoljunk bele, ha egy KATA alanyiság nem kerül bejelentsére, mennyivel fogunk több adót fizetni?)
- folyamatosan kimaradnak számlák a könyvelésből
- más utalandó adatokat küldd mint a bevallás
- elfelejtette beadni bevallásunkat
- nem jelentett be egy munkatársunkat
A hibázás gyakoriságától és mértékétől függően érdemes elgondolkodni a könyvelőváltáson.
Hamarosan...
Hamarosan...
Hamarosan...